Rozlétanost a nedávná praxe. To jsou dva pojmy, kterým je třeba rozumět a pamatovat na ně před letem.
Aby pilot mohl letět, musí splňovat jak podmínky na rozlétanost, tak na nedávnou praxi. Létá-li pilot komerčně, musí dále:
- být pravidelně školen provozovatelem z provozních a bezpečnostních postupů – každých 24 měsíců,
- mít platné školení první pomoci a manipulace s ručním hasícím přístrojem – každých 36 měsíců,
- být přezkoušen examinátorem – každých 24 měsíců.
Rozlétanost:
Za posledních 24 měsíců na třídě HOT AIR FREE nalétat minimálně:
- přezkoušení odborné způsobilosti s FE(B) v té největší skupině, pro kterou má oprávnění, nebo
- 6° PIC včetně 10 letů PIC, a
- 1 cvičný let s FI(B) v té největší skupině, pro kterou má oprávnění (zapisuje se jako dvojí řízení).
Nesplňujete-li požadavky na rozlétanost, musíte:
- absolvovat přezkoušení odborné způsobilosti s FE(B) na odpovídající třídě balónu a v té největší skupině balónů, pro kterou má oprávnění, nebo
- absolvovat chybějící dobu letu anebo lety pro splnění požadavků na rozlétanost na odpovídající třídě balónu, pro kterou má oprávnění, ve dvojím řízení s FI(B) nebo pod dozorem FI(B) a cvičný let ve dvojím řízení s FI(B) na odpovídající třídě balónů v té největší skupině, pro kterou má oprávnění.
Rozlétanost – upoutané balóny:
Za posledních 24 měsíců na třídě HOT AIR TETHERED nalétat minimálně 2 upoutané lety.
Pokud držitel nového BPL nebo LAPL(B)požadavky nesplňuje, musí pro obnovu svých práv provést zbývající upoutané lety do splnění výše uvedených požadavků ve dvojím řízení s FI(B) nebo pod dozorem FI(B), který je držitelem kvalifikace HOT AIR TETHERED a splňuje pro tuto kvalifikaci požadavky na rozlétanost a na nedávnou praxi.
Nedávná praxe:
Pilot balónů nesmí působit jako PIC v obchodní letecké dopravě ani přepravovat cestující (za úplatu ani bez úplaty), pokud za posledních 180 dnů neuskutečnil nejméně:
- 3 lety v balónu příslušné třídy (třída = HOT, tzn. nezáleží na velikosti ani typu balónu), nebo
- 1 let v balónu příslušné třídy pod dozorem FI(B). FI(B) v tomto případě nemusí být na palubě balónu, ale musí let dozorovat, a musí žadateli takový let potvrdit do zápisníku letů.
Pokud tyto požadavky nesplňuje, musí až 3x letět sám nebo 1x letět pod dozorem instruktora.
Další informace a podrobnosti naleznete v ZLP-162 (Způsobilost pilotů balónů) a v Balloon Rule Book (konsolidované vydání Nařízení EU 2018/395 a dalších).